Σάββατο 2 Μαΐου 2020

Το "Νέο σχολείο" με διαγωγή "επίμεμπτη"

Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο για το Λύκειο

Το  νομοσχέδιο που έθεσε σε διαβούλευση η Υπουργός Παιδείας εν μέσω καραντίνας  φαίνεται ότι  επιστρέφει τη Δημόσια εκπαίδευση στα χρόνια των μνημονίων και απηχεί μια συντηρητική, αυταρχική και βαθιά ταξική αντίληψη για την εκπαίδευση. Χαρακτηρίζεται από μία  τιμωρητική αντίληψη για εκπαιδευτικούς και μαθητές,  υποβαθμίζει  την παρεχόμενη εκπαίδευση και επαναφέρει τη λογική της «αριστείας» για τους λίγους και εκλεκτούς. Συγκεκριμένα όσον αφορά το Λύκειο:
  • Η  Τράπεζα θεμάτων, που επανέρχεται με το νομοσχέδιο, όταν λειτούργησε είχε ως αποτέλεσμα το ¼ των μαθητών πανελλαδικά να μένουν μετεξεταστέοι ενώ για τις πιο μειονεκτούσες περιοχές το 1/3 των μαθητών το περίμενε ο Σεπτέμβρης. Η τράπεζα θεμάτων οδηγεί σε εξάντληση τους μαθητές, αλλά και τους γονείς τους στην οικονομική αφαίμαξη πληρώνοντας φροντιστήρια( 15% αυξήθηκαν τα φροντιστήρια με την εφαρμογή του μέτρου το 2014). Αποτελεί λοιπόν ένα μέτρο που εντείνει την ταξικότητα και ενισχύει την εντατικοποίηση των σπουδών, χωρίς πραγματικό αποτέλεσμα, αφού η προηγούμενη εμπειρία δείχνει ότι η Τράπεζα Θεμάτων μετατράπηκε σε ένα ακόμη πεδίο παπαγαλίας και αποστήθισης από μαθητές και φροντιστήρια.
  • Η αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων και με το ‘κόντρα’ μάθημα για την Γ΄ Λυκείου ενισχύει τον εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα του σχολείου. Ουσιαστικά, θυσιάζεται πολύτιμος διδακτικός χρόνος στη διεξαγωγή ενδοσχολικών και απολυτήριων εξετάσεων, γιατί για το Υπουργείο οι εξετάσεις είναι πιο σημαντικές από το μάθημα. Επόμενα η αυστηροποίηση της προαγωγής και της απόλυσης θα αυξήσει τη μαθητική διαρροή, που βέβαια έχει συγκεκριμένα ταξικά χαρακτηριστικά
  • Το νέο νομοσχέδιο φαίνεται να προωθεί το δόγμα «νόμος και τάξη» με την αντιπαιδαγωγική αυστηροποίηση των ποινών και την αναχρονιστική επαναφορά της διαγωγής. Σκοπός μας δηλαδή δεν είναι να διαπαιδαγωγούμε, να πείθουμε, να προλαμβάνουμε, αλλά να τιμωρούμε και να στιγματίζουμε.

Το εκπαιδευτικό κίνημα δεν μπαίνει σε καραντίνα, υπερασπίζεται το δημόσιο σχολείο, ένα σχολείο ανοικτό, δημοκρατικό, δημιουργικό, ένα σχολείο για όλους και όχι για τους λίγους, «τους εκλεκτούς», γιατί η γνώση δεν είναι προνόμιο, είναι δικαίωμα.