- Αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα στο δημοτικό σχολείο από 22 σε 26, παρά την ανάγκη αποσυμφόρησης των αιθουσών εν μέσω πανδημίας.
- Αυστηροποιείται η προαγωγή και η απόλυση των μαθητών σε γυμνάσιο και λύκειο. Ο δρόμος για τα κολλέγια στρώνεται με ροδοπέταλα.
- Η αξία του σχολείου μετριέται σε εξετάσεις και όχι σε μαθήματα. Περισσότερα μαθήματα στις τελικές εξετάσεις και κατ’ επέκταση λιγότερος χρόνος διδασκαλίας.
- Επανέρχεται η χαρά των φροντιστηρίων, η τράπεζα θεμάτων.
- Καθιερώνεται στα ΕΠΑΛ ηλικιακό όριο εγγραφής τα 17 χρόνια, αποκλείοντας την επανένταξη νέων και στερώντας το δικαίωμα δωρεάν εκπαίδευσης.
- Επανέρχεται η αναγραφή διαγωγής των μαθητών, υπό το φόβο να ακολουθεί το μαθητή σε όλη τη ζωή του.
- Προάγεται η τιμωρητική στάση των πολυήμερων αποβολών αντί της παιδαγωγικής πρόληψης και αντιμετώπισης προβληματικών συμπεριφορών.
- Καταργείται η εξέταση της Κοινωνιολογίας στις Πανελλήνιες, χαρακτηρίζοντας την περιττή επιστήμη με «αριστερή» κατεύθυνση.
- Θεσμοθετείται η εξωτερική αξιολόγηση και η κατηγοριοποίηση των σχολείων ακόμα και με βάσει τις επιδόσεις των μαθητών.
- Τιμωρούνται οι αναπληρωτές που δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία με 2ετή και 3ετή αποκλεισμό, ακόμα κι αν η ανάθεση τους έρχεται στο μέσο μιας χρονιάς.
- Εισάγονται βαθμολογικά κριτήρια στις μετεγγραφές, το οποίο κρίνεται απαράδεκτο, δεδομένου του γεγονότος πως η αναγκαιότητα των μετεγγραφών είναι κοινωνικής φύσης.
- Αυξάνεται ο αριθμός των πρότυπων σχολείων, με απροσδιόριστα κριτήρια, δημιουργώντας έτσι, συνειδητά και σκόπιμα, σχολεία δύο κατηγοριών, προσηλωμένη στο ιδεολόγημα της «αριστείας» και αυξάνοντας και εδώ τις εξετάσεις.
Η Πρωτοβουλία αποτελεί μια ανοιχτή συλλογικότητα εκπαιδευτικών, που δραστηριοποιείται συνδικαλιστικά στην ΕΛΜΕ Βοιωτίας