Κυριακή 10 Μαΐου 2020

Όχι κάμερα κλειδαρότρυπα της τάξης



του συν/χου Εκπαιδευτικού Μάκη Μωραΐτη

1.  Το Μάθημα, οποιοδήποτε μάθημα, στηρίζεται σε πολλά πράγματα και έχει δυο βασικές προϋποθέσεις
Α) τη ζωντανή συμμετοχή και όχι την παρακολούθηση.
Β) Το μάθημα είναι ένα είδος μυσταγωγίας, δηλαδή εξασφαλίζει στους συμμετέχοντες την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια πως ότι γίνεται μέσα στην τάξη παραμένει μέσα στην τάξη (απόρρητο). Δηλαδή τη βεβαιότητα του διδάσκοντα και των μαθητών πως είναι μια ζωντανή διαδικασία που την παρακολουθούν μόνο οι συμμετέχοντες. Μάλιστα η προστασία προσωπικών δεδομένων είναι ξεχωριστή γιατί αφορά πολλά άτομα αλλά και την τάξη ή το τμήμα ως «προσωπικότητα».
Γ) Οι συμμετέχοντες, κυρίως οι μαθητές, έχουν ΒΙΩΣΕΙ πως αποτελούν τάξη ή τμήμα, ομάδα δηλαδή που έχει εν πολλοίς κοινά βιώματα ετών, με τις συμπάθειες και τις αντιπάθειες αλλά με συνείδηση πως στο εσωτερικό τους απολαμβάνουν το μέγιστο αγαθό: την ελευθερία να είναι ο εαυτός τους ή τέλος πάντων αυτό που θέλουν να βγάλουν προς τα έξω ως εαυτό. Διαφορετικά απλά θα παίζουν κάποιο ρόλο θα είναι οι ηθοποιοί.
2.  Βέβαια αυτά που είπε η κυρία Κεραμέως δεν στέκουν σε καμία σοβαρή ανάλυση, ούτε καν ως κακό ανέκδοτο δεν μπορούν να σταθούν. Εκείνο που έγινε στην πραγματικότητα είναι ότι στον αέρα σε κάποια τηλεοπτική εκπομπή, μη έχοντας κάτι άλλο προφανώς να απαντήσει, είπε ότι θα μπορούσε να βιντεοσκοπούνται τα μαθήματα και να γίνεται live μετάδοση, εξασφαλίζοντας υποτίθεται το απόρρητο(!!!) από τα κινητά π.χ. των καθηγητών, προφανώς γιατί ξέρει ότι δεν υπάρχει δυνατότητα στα σχολεία που δεν διαθέτουν ούτε μία απλή φωτογραφική μηχανή να έχουν τόσες κάμερες όσες και αίθουσες και να μπορούν να κάνουν ταυτόχρονα live μετάδοση με συνδέσεις ανύπαρκτες, επομένως χρειαζόμαστε τα κινητά των καθηγητών και τα Data των καθηγητών για τις μεταδόσεις. Αυτά είναι γελοία πράγματα: ο καθηγητής θα μπαίνει στην τάξη και αντί για τις σημειώσεις του θα κρατάει το κινητό του, θα αρχίζει να κάνει live μετάδοση χρησιμοποιώντας τα data τα οποία έχει πληρώσει για δική του χρήση και οι μαθητές από το σπίτι θα βλέπουν το μάθημα. Και όταν μιλάει ο καθηγητής θα δείχνει τον εαυτό του αλλιώς τους μαθητές ή τον πίνακα όταν χρειάζεται να γράψει στον πίνακα;
Συμπεράσματα;
1.    Η live αναμετάδοση δεν θα γίνει πράξη . . . στην πράξη. Και δεν θα εφαρμοστεί, γιατί αν εφαρμοζόταν, κάποιους μαθητές θα τους δεχόταν ως θεατές και κάποιους ως ηθοποιούς. Στην ουσία θα καταργούσε την τάξη ή το τμήμα, όχι μόνο θεωρητικά αλλά και πρακτικά γιατί θα καταργούσε την υποχρεωτική φυσική παρουσία του μαθητή, πράγμα το οποίο δεν είναι αποδεκτό από καμιά εξουσία.
2.    Αλλά αυτό που ψηφίστηκε φέτος θα γίνει πράξη σε επόμενο στάδιο (σύντομα;). Δηλαδή θα μπουν κάμερες στις τάξεις για 2 λόγους:
1ος και βασικότερος λόγος: για να έχει τον απόλυτο έλεγχο, του βασικού ιδεολογικού μηχανισμού η εξουσία, όχι να λέει ότι θέλει ο εκπαιδευτικός στο μάθημα. Μην ξεχνάμε πως η εκπαίδευση, που είναι υποχρεωτική, είναι ο βασικότερος ιδεολογικός μηχανισμός της εκάστοτε εξουσίας και αυτό απεικονίζεται στα νομοθετήματα για την παιδεία.
2ος λόγος: γιατί η εγκατάσταση καμερών σε δεκάδες χιλιάδες αίθουσες σε χιλιάδες σχολεία είναι ένα τεράστιο κονδύλι και πρέπει κάποιοι να στηριχθούν, αν με εννοείτε, «στις δύσκολες στιγμές που έρχονται»
Όχι λοιπόν στην κάμερα κλειδαρότρυπα της τάξης
Υ/Γ Δείτε και το πολύ καλό άρθρο του Γιώργου Θαλάσση:

tinyurl.com/y72bpbpf